Brev:
Mineraler til baby
28. april 2023
Alder:
9 mdr.
Mineraler til baby
Kære Helen
Jeg har set i en oversigt hvilke mængder mineraler børn på 6-12 mdr bør indtage dagligt, og når jeg sammenholder det med hvilke (relativt begrænsede) mængder, der findes i madvarer, har jeg svært ved at se, hvordan et lille barn skal kunne spise sig til de mængder.
Zink fx, kan jeg forstå, at et barn bør få 5 mg af dagligt. Når man lige ser bort fra østers og krabbekløer, så er nogle af de mest zinkholdige råvarer jo kød, frø, nødder, æg og ost som indeholder i omegnen af 4-7 mg zink pr 100 g. Men fx frø og nødder vil jeg påstå at det er vanskeligt at spise mere end 5-10 gram af, hvis man er en baby. Ligeledes er indtaget af fx ost på en dag jo heller ikke mere end måske 10-20 gram. Og det er vel også de færreste babyer der spiser mere end gennemsnitligt 20-30 gram æg pr dag..
For jern forstår jeg, at dagsbehovet er 8 mg. Men igen det må være svært at spise sig de til de mængder, selvom man får både kød, grønne grøntsager, fuldkornsbrød og bælgfrugter.
Så mine spørgsmål er noget i retningen af:
- Er det reelt normalt at små børn kommer op på de anbefalede niveauer af mineralerne eller er virkeligheden, at de når op på mindre men at det bare er godt nok?
- Har du nogle ideer til, hvordan vi kan øge andelen af mineraler til en baby som ikke vil spise skemad (og ikke spiser kød/fisk)? Jeg kender til de berigede produkter men de skal serveres i en håndfast form (uden ske). :)
- Jeg tænker også på om forklaringen til min undren er, om andre babyer måske spiser større mængder end vores. Hvor meget (gram) mad er det normalt for en baby på 9 mdr at spise? Jeg er med på, at det er nærmest umuligt at svare på og at valget af råvarer jo også langt overskygger mængden.
Hilsen herfra